انتخاب نام دامنه مناسب، اولین قدمی است که شما باید برای آغاز و شروع کسب و کار اینترنتی و راه اندازی وب سایت خود انجام دهید و بعد از انجام این اقدام، شما با این نام در دنیای وب شناخته خواهید شد. نام دامنه سایت شما عنوان برندتان خواهد شد و همه شما را با آن خواهند شناخت. شاید تصمیم دارید تا برای خود یک دامنه ثبت کنید اما با اصول و معیارهای ثبت دامنه آشنایی ندارید.
آنچه در این مقاله می خوانید:
- معیارهای مهم در انتخاب نام دامنه
- 1- طول دامنه؛ نام دامنه هر چه کوتاهتر بهتر
- 2- آسانی؛ آسانی در نوشتن، در تلفظ، در به خاطر سپردن و …
- 3- فقط حروف؛ اعداد و کاراکتر اضافه در نام دامنه نباشد
- 4- کلمه کلیدی؛ استفاده از کلمات کلیدی اصلی در نام دامنه
- 5- عامل ارتباط معنایی؛ پیوند نام دامنه با کسب و کار
- 6- پسوند دامنه سایت؛ مناسبت پسوند با موضوع سایت
- 7- کپی نکنید؛ برند مخصوص خود را بسازید
- 8- بررسی رقبا؛ الهام گرفتن از دامنه رقیبان
- 9- آینده نگری؛ بلند مدت فکر کنید
- 10- عامل شتاب؛ عجله کنیم یا نه
در این مقاله از وب یاری سعی داریم تا معیارهای مهم و نحوه انتخاب نام دامنه مناسب را به شما همراهان گرامی آموزش دهیم. در انتخاب نام دامنه خود دقت کنید و حتما به نکاتی که در ادامه قصد دارم در موردشان صحبت کنم توجه کنید.
معیارهای مهم در انتخاب نام دامنه
1- طول دامنه؛ نام دامنه هر چه کوتاهتر بهتر
منظور از طول دامنه، تعداد کاراکتر یا حروف موجود در دامنه است. اگر چه دامنه می تواند از 2 تا 67 کاراکتر باشد اما سعی کنید تعداد حروف در دامنه شما از 12 حرف بیشتر نباشد. مثلا دامنه سایت وب یاری (webyari) هفت کاراکتر است. همچنین به دامنه سایت yahoo.com دقت کنید، فقط 5 کاراکتر دارد.
بنابراین نام دامنه هرچه کوتاه تر باشد بهتر است. اما مخفف سازی نکنید. نباید به هوای کوتاهی دامنه، اسم کسب و کارتان را به صورت مخفف بنویسید. استفاده از نام های مخفف فقط در بعضی از شرایط خاص جایز است.
2- آسانی؛ آسانی در نوشتن، در تلفظ، در به خاطر سپردن و …
معیار آسانی بیانگر مراعات حال کاربران در تایپ و تلفظ و همچنین جهت ماندگار بودن برند و استفاده بهتر از سایت است. دامنه شما بهتر است آسان نوشته شود (جهت تایپ و جستجو)، آسان خوانده شود، حفظ و به خاطر سپردن آن آسان باشد. دامنه ای انتخاب کنید که به یاد ماندنی باشد. دامین هایی که نام جذاب، کوتاه، مفهومی و متناسب با محتوای داخل آن بکار رفته است، به یاد ماندنی تر خواهند بود.
3- فقط حروف؛ اعداد و کاراکتر اضافه در نام دامنه نباشد
اگرچه در ثبت دامنه، شما می توانید از اعداد و خط تیره ” – “ استفاده کنید. اما این کاراکترها باعث بروز مشکلات و دردسرهایی برای کاربران سایت شما است و در نتیجه سئوی سایت شما را با مسائل و مشکلاتی مواجه می کند. همچنین توصیه می شود از به کاربردن دو حرف تکراری در نام دامنه مثلا ” aa ” یا “ss ” خودداری کنید. اگر دامنه مورد نظر شما ثبت شده است، توصیه میشود قید گذاشتن خط تیره بین کلمات آن به منظور ثبت دامنه را بزنید و به فکر ساخت کلمات و ترکیب بهتری باشید.
4- کلمه کلیدی؛ استفاده از کلمات کلیدی اصلی در نام دامنه
توصیه می شود که مهمترین کلمه کلیدی توصیف کننده کسب و کارتان در نام دامنه باشد، مثلا دامنه فرضی sofawash.com برای فردی که قصد راه اندازی مبل شویی دارد، می تواند در کلمات کلیدی و رقابتی مانند مبل شوی یا مبل شویی در رسیدن به صدر نتایج موتورهای جستجو مفید باشد. اگر میخواهید از کلید واژهها استفاده کنید، آنها را در ابتدای نام دامنه قرار دهید چون تأثیر قدرتمندی در ارتقای رتبه بندی سایت دارد.
خیلی از کسب و کارها از کلمه کلیدی شان در نام دامنه خود استفاده نکرده اند ولی همچنان رتبه های خوبی را در گوگل دارند. اما بهتر است از کلمه کلیدی اصلی تان در نام دامنه خود استفاده کنید.
5- عامل ارتباط معنایی؛ پیوند نام دامنه با کسب و کار
این مورد کمی در ارتباط با مورد قبل است. بهتر است نام دامنه مرتبط با زمینه فعالیت وب سایت باشد. این مساله در برند سازی و سئو به شما کمک میکند. رباتهای گوگل و مشتریان بهتر سایت شما را پیدا می کنند. مثلا با دیدن دامنه فرضی fastfood.com متوجه میشوید که عمده فعالیت این سایت و این دامنه بر اساس تهیه و فروش غذاهای فست فودی است. اما با دیدن دامنه فرضی healthyfood.com بجای غذای فست فودی، ذهن شما بیشتر سوی یکی از موضوعات زیر میرود تا رستوران
- سایت علمی و خبری با موضوع سلامت جامعه با تغذیه سالم
- سایت پزشکی با موضوع اهمیت تغذیه سالم
- سایت فروشگاهی با موضوع فروش غذاهای سالم و طبیعی
در سایت وب یاری تمرکز اصلی ما بر مسائلی قرار دارند که همگی حول محور وب و طراحی وب سایت قرار دارند، لذا آن را با web آغاز کردیم. یا اگر کلینیک پزشکی یا زیبایی دارید بهتر است از نام clinic در دامنه خود استفاده کنید. یا در صورتی که سایت شما درباره موسیقی است بهتر از کلمه music در دامنه استفاده کنید. این کلمه هم یک کلمه کلیدی است برای این سایت و هم بیانگر محور فعالیت آن
6- پسوند دامنه سایت؛ مناسبت پسوند با موضوع سایت
تعداد بسیار زیادی پسوند برای دامنه وجود دارد. برخی از پسوند دامنه ها محلی است و برخی بینالمللی. از پسوندی استفاده کنید که در منطقه و کشور رایج باشد یا پسوند مخصوص کشور باشد. مثلا اگر بیشتر مخاطبان سایت شما ایرانی است و هاست شما در داخل کشور است، پس از دامنه ir. استفاده کنید که دامنه محلی ایران است، در اینجا دامنه uk. برای شما مناسب نیست چون برای کشور انگلیس است و مجاز به خرید آن نیستید مگر اینکه تابعیت آنجا را هم داشته باشید. حتی در صورت داشتن تابعیت آنجا هم اگر بیشتر کاربران و مشتریان شما داخل ایران است از دامنه ir. استفاده کنید.
به عنوان مثالی دیگر اگر وب سایت شما در زمینه املاک فعالیت دارد به یکی از پسوندهای com. یا ir. بسنده کنید، پسوند tv. برای شما مناسب نیست. همچنین اگر دارای یک شرکت با اختیارات محدود هستید نباید سراغ پسوند org. بروید، چون این پسوند برای سازمان های غیر انتفاعی است و نه برای یک شرکت کوچک. اگر برای آرایشگری میخواهید سایت طراحی کنید، نباید از پسوند biz. استفاده کنید، چون این پسوند برای یک سایت تجاری است.
پسوند com. و ir. در کشور ما رایج است. اما اگر پسوند com. را ثبت کردید حتما در صورت موجود بودن همان دامنه با پسوند ir. را هم برای خود ثبت کنید. پسوند ir. بدلیل مسائل ملی و سئو برای ما ایرانی ها مهم است. اخیرا قیمت دامنه های بینالمللی افزایش یافته است، به جز دامنه ir. بقیه دامنه ها مستقیما تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارند.
7- کپی نکنید؛ برند مخصوص خود را بسازید
هرگز از نام تجاری دیگران و نام برند های بزرگ و مشهور در انتخاب نام دامنه استفاده نکنید. به خاطر مشکلات و احتمال شکایات حقوقی نباید از نشان های تجاری دیگران استفاده کنید. برای اینکه در خاطر مخاطبان تان حک شود باید جدید و منحصر به فرد باشد. سعی نکنید از اسم برندهای دیگر با پسوند دیگر استفاده کنید این بدترین کار ممکن است. مثلا برندی با پسوند ir. وجود دارد و شما پسوند com. آن را ثبت کنید. این کار توصیه نمی شود، برند خود را بسازید.
به عنوان مثالی دیگر از وابستگی به برندهای معروف: شخصی که می خواهد یک marketplace بزرگ مثل دیجی کالا بسازد، چه لزومی دارد که حتما تلاش کند تا نام دامنه ای هم نام، یا هم آواز و هم ریتم با دیجی کالا ثبت کند. یا سعی کند به زور کلمه دیجی و یا کلمه کالا را به اول یا آخر نام دامنه خود اضافه کند. اصلا نیازی به این کارها نیست. این موضوع اگر چه از لحاظ قانونی برای شما دردسر ساز نباشد اما قطعا به اعتبار شما در آینده ضربه وارد میکند.
نام دامنه گوگل و یاهو معنای خاصی نمیدهند و حتی دارای کلمه کلیدی هم نیستند اما همگی برند شرکتهای خودشان هستند. برای برندسازی باید از یک نام در دامنه و شبکه های اجتماعی استفاده کنید. این نام باید مخصوص خود شما باشد و خود خالق آن باشید. اعتبار شما برای شماست و اعتبار دیگران برای دیگران. شما نیازی به اعتبار دیگران ندارید، با قدرت برندی مخصوص به خود را بسازید و برای رشد آن تلاش کنید.
8- بررسی رقبا؛ الهام گرفتن از دامنه رقیبان
در تکمیل مورد قبلی دال بر کپی نکردن از رقیبان باید افزود که هرگز بررسی رقیبانتان را نباید فراموش کنید. درست است که میگوییم از دامنه آنها کپی نکنید اما با دیدن نمونه وبسایتهای دیگری که محصولات، خدمات یا اطلاعات مشابه به وبسایت شما ارائه میدهند، میتوانید الهام بگیرید.
رقبا را حتما بررسی نمایید و لیستی از نام دامنههای آنها تهیه کنید. این لیست برای آن است که نامی را که نزدیک به نام رقیبان شما است، انتخاب نکنید. اما از کلمات و عباراتی که آنها استفاده نمودهاند، ایده بگیرید. در کنار خلاقیت لازم است بدانید که رقبای شما چکار کرده اند.
9- آینده نگری؛ بلند مدت فکر کنید
هرگز در انتخاب نام دامنه وب سایت تان احساسی عمل نکنید. از نام دامنه ای استفاده نکنید که چند وقت بعد، از آن دلزده شوید و خواهان تغییر آن باشید. نام دامنه وب سایت تان بخشی از هویت کسب و کارتان است و به این سادگی ها نمی توانید آن را عوض کنید. مثل ازدواج کردن که اکثرا بلند مدت است، شما هم با دامنه سایتتان در طی سال های آینده زندگی بلند مدتی را دارید. با دامنه سایت خود عقد دائم ببندید زیرا آینده شما است.
تغییر دادن نام دامنه در آینده، از هر نظر (رتبه بندی گوگل و سئو، برندینگ و مالی) بسیار هزینه براست. اگر احتمال توسعه خدمات شما در آینده وجود دارد؛ پس نامی هوشمندانه و کلی انتخاب کنید تا مجبور به تغییر آن نشوید. پس نسخه بلندمدت را در حین انتخاب نام دامنه مناسب، مدنظر قرار دهید.
همچنین بهتر است انتخاب نام دامنه خود را مطابق با اهداف بلند مدت خود انجام دهید.مثلا اگر هم اکنون فروشگاه وسایل برقی و الکترونیکی دارید و در آینده قصد دارید محصولات متنوع دیگری همچون خشکبار و کیف و کفش را هم عرضه کنید بهتر است نام دامنه خود را فقط مختص به محصولات الکترونیکی و دیجیتال انتخاب نکنید! البته فقط در صورتی که در آینده چنین قصدی دارید.
10- عامل شتاب؛ عجله کنیم یا نه
زمانی که شما در انتخاب نام دامنه مناسب بین چند گزینه دو دل هستید یا دامنه مد نظر شما توسط دیگران خریداری شده است، با آرامش به خود فرصت بیشتری دهید تا تحقیقات شما تکمیل شود، برای انتخاب بهترین دامنه زمان بگذارید. اما به محض اطمینان صد در صدی از خرید یک دامنه و موجود بودن آن، سریعا خرید را نهایی کنید. چون ممکن است دیگران آن را ثبت کنند.
نکتههای مهم پایانی:
1- با رعایت نکردن موارد بالا هم میتوانید یک دامنه ثبت کنید اما بیشتر موارد از فاکتورهای مهم سئو و برند سازی است. اگر موارد بالا را رعایت نکنید به این معنی نیست که موفق نمی شوید. بلکه رعایت موارد بالا اصولی تر است و روند موفقیت شما در آینده، سریع تر و راحت تر انجام میگیرد. با رعایت نکردن موارد ذکر شده باید بیشتر زمان بگذارید و بیشتر تلاش کنید. موفقیت شما اول به خود شما بستگی دارد (عامل درونی) و سپس سایر عوامل(عوامل خارجی).
2- پس از آنکه نام دامنه مناسب خود را انتخاب کردید، در صورتی که قصد تهیه دامنه با پسوند ir. را دارید، لازم است تا به سایت nic.ir مراجعه کنید و شناسه کاربری بسازید. در مقاله آموزش ثبت نام و ساخت شناسه ایرنیک نحوه ساخت آن را مفصل آموزش داده ایم.